Vanaf morgen dinsdag 23 juli start een effectieve warmteperiode met erg warme dagen.

De voorspellingen van het KMI verwachten een snelle en sterke stijging van de temperatuur.

Dit houdt voor iedereen, maar vooral voor onze kwetsbare groepen ook extra risico's in op ernstige gezondheidsproblemen.

Daarom vragen we jullie om de nodige maatregelen te nemen om jezelf en onze kwetsbare inwoners zoveel mogelijk te bereiken en te beschermen.

Tips bij warm weer!

Zeer warme dagen zijn niet zonder gevaar. De warmte kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Daarom vertellen we jou graag welke voorzorgsmaatregelen jij kan nemen om problemen te voorkomen.

Vooral ouderen, kinderen en alleenstaanden zijn kwetsbare groepen. Bovendien pieken de sterftecijfers op erg warme dagen. Daar willen we als overheid iets aan doen. En jij kan ons daarbij helpen door kleine en eenvoudig realiseerbare maatregelen te nemen die jezelf en anderen beschermen tegen de warmte. 

Hoe afkoelen bij warm weer?

Het is zeer belangrijk dat je het niet te warm krijgt wanneer de temperaturen oplopen. Daarom geven we je graag de nodige tips hoe je kunt afkoelen tijdens warm weer.

Door aangepast kleding te dragen kan je jezelf ook al koel houden. Zoek koele plekken op. Koel je lichaam af.

Wist je dat je 85 procent van je tijd binnen doorbrengt? En dan nog vaak in je eigen woning. Een koele woning is dus geen overbodige luxe op warme dagen. Als je gevoelig bent voor ozon, blijf dan binnen, want daar zijn de ozonwaarden lager. Een koele woning is dan een noodzaak!

Beschermen tegen de zon

We zien de zon graag komen maar vergeet niet dat we ons ook goed moeten beschermen tegen deze warmtebron. Hoe je dat doet vertellen we je graag.

De huid regelmatig in te smeren met zonnecrème. Vermijd langdurige blootstelling aan de zon, zeker tijdens het middaguur wanneer de zon het sterkst is. Voorzie een zonnebril voor de bescherming van je ogen. Een hoofddeksel te dragen en dekkende, luchtige kledij. Op regelmatige basis de schaduw op te zoeken onder een boom of een parasol. Ken je huid! Ben je van nature gevoelig voor de zon? Neem dan zeker de nodige voorzorgsmaatregelen. Laat nooit iemand achter in de auto

Drinken en eten bij warm weer

Te weinig drinken is samen met het te warm hebben een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsproblemen op erg warme dagen. Ontdek hier wat je best doet tijdens warme dagen.

Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust. Drink regelmatig en vóór je dorst hebt. Kleurt je urine donker of plas je minder dan gewoonlijk? Dan drink je te weinig. Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Je lichaam verliest sneller vocht als je alcohol drinkt. En gesuikerde dranken neem je minder snel op.

Hou rekening met adviezen voor een gezonde voeding en laat water primeren. Eet lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn, dat vraagt minder energie van je lichaam. Eet voldoende groenten en fruit. Dit zijn extra vitaminen voor je lichaam.

Sporten in de hitte

Ook tijdens warme dagen moedigen we sporten aan maar wel op een aangepast manier. Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid (link). Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte. Maar! Op erg warme dagen reageert je lichaam anders!  Je natuurlijke vocht- en warmteregeling is uit balans. Vooral sporters bij buitenactiviteiten (bv. marathonlopers, recreatieve atleten, fietsers, wandelaars) zijn meer blootgesteld en lopen hoger risico op warmte-gerelateerde gezondheidseffecten.

Neem altijd voldoende water mee!  Drink ALTIJD voldoende. Overmatig water drinken zorgt voor een verdunning van het bloed en verlies van zoutgehalte. Hierdoor kan de hartfunctie verstoord raken. Nuttig ook isotone dranken met extra zouten en mineralen (via sportdranken of zoute oplossingen).

Wees slim en sport/beweeg/wandel op koelere momenten van de dag. Hou je gezondheidstoestand in het oog.  Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.

Start niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte. Ken je eigen capaciteiten en luister ten alle tijden naar je lichaam.

Probeer je sportactiviteit te plannen in de voormiddag. Train indoor (gekoelde ruimte) indien mogelijk of zoek schaduwrijke plekken op. Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.

Zorg dat je voldoende beschermd bent tegen de zon. Breng een aantal keer per dag zonnecrème aan, op alle plaatsen waar zon komt. Breng niet teveel zonnecrème aan op het voorhoofd. Door overvloedig zweten kan dit de ogen irriteren.

Draag een hoofddeksel in de zon. Zorg voor afkoeling. Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij die zweet doorlaat.

Maar blijf bewegen.  Laat je auto staan, zo help je meteen te voorkomen dat er steeds meer erg warme dagen komen.

Chronisch ziek bij warm weer

Als je aan een chronisch ziekte leidt, ben je gevoeliger voor gezondheidsproblemen op erg warme dagen. De warmte ontregelt je lichaam.

Huisdieren en warmte

Ook dieren kunnen het te warm krijgen tijdens warme dagen. Zorg je voor dieren? Ga dan naar de website http://www.huisdierinfo.be/dieren-en-warm-weer voor meer info.

Ik zorg voor ouderen

Ouderen zijn een erg kwetsbare groep op warme dagen. Ze voelen minder snel dat ze dorst hebben en kleden zich vaak te warm. Zorg je voor een oudere? Laat dan de behandelende huisarts regelmatig langskomen voor een controle. Roep onmiddellijk hulp in wanneer een oudere zich niet goed voelt. De gezondheidstoestand kan namelijk snel verslechteren.

Terug naar alle nieuws