Organiseren evenementen in coronatijden

Blijkbaar is er heel wat onduidelijkheid over de wijze waarop verenigingen afhaalmaaltijden mogen organiseren.

Onze provinciegouverneur heeft daarom een besluit dd. 4 november 2020 genomen, “Samenkomen met leden van een vereniging om gezamenlijk eten te bereiden, wordt beschouwd als een “activiteit” en wordt niet meer toegelaten.

Dit is duidelijk de geest van de huidige regelgeving, en die moet worden gevolgd om het virus nu terug te dringen.

Men kan als vereniging nog wel bereide maaltijden verkopen als die worden bereid door of in samenwerking met een professionele cateraar, die strikt gereguleerd werkt.

Er mag ook aan huis geleverd worden door leden van de vereniging, maar het moet gaan om op voorhand bestelde producten, en niet om huis-aan-huis te gaan aanbellen.

Uiteraard moeten hierbij ook de regels rond afstand, dragen van een mondmasker en hygiëne worden gevolgd. Een afhaalpunt wordt bij voorkeur in de winkel van de cateraar georganiseerd.

Een apart afhaalpunt dat door enkele (nooit meer dan vier) leden van de vereniging worden bemand kan ook, maar moet georganiseerd of goedgekeurd door de lokale overheid verlopen en bijgevolg strikt voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften.

Het is aan te raden dit zoveel als mogelijk in de buitenlucht te organiseren, zoals dit nu ook geldt voor het afhalen van bestelde goederen aan winkels die gesloten zijn”.

Voor de goedkeuring door het gemeentebestuur dient er met behulp van het meldingsformulier melding van de geplande verkoop te worden gemaakt.

Het ingevulde formulier mag per e-mail bezorgd worden aan vrijetijd@geetbets.be.

We begrijpen dat het geen gemakkelijke tijden zijn voor jullie.

Maar het strikt regelen van de take away maaltijden voorkomt een lokale uitbraak van COVID-19.

MELDINGSFORMULIER EVENEMENTEN / FUIVEN (vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document, 58.1 kB)

Terug naar alle nieuws