Een belasting op de afgifte van administratieve stukken.

.

De belasting op de afgifte van administratieve stukken als volgt goed te keuren:

Art. 1. Met ingang van 1 januari 2010 en eindigend op 31 december 2012 wordt ten behoeve van de gemeente onder de navolgende voorwaarden een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften of andere stukken.

Art. 2. De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.

Art. 3. Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:

a) op de afgifte van identiteitskaarten, die ambtshalve worden uitgereikt: € 4,00;

b) de afgifte van het identiteitsstuk aan elk kind onder de twaalf jaar bij zijn eerste inschrijving in het bevolkingsregister of wachtregister is gratis;
de kostprijs van € 3,00 die door de Federale overheid aangerekend wordt voor de aanmaak van de elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar wordt, vanaf de startdatum van de uitreiking op 01 oktober 2009, door de gemeente ten laste genomen.

€ 1,00 voor de afgifte van een plastiek hoesje aan elk kind onder de twaalf jaar.

c) op de afgifte van reispassen:

- personen jonger dan 18 jaar: geen gemeentebelasting voor een nieuwe reispas;

- personen van 18 jaar en ouder: € 10 voor een nieuwe reispas ;

d) op de afgifte van allerlei andere getuigschriften, uittreksels, afschriften, legalisaties, vergunningen enz. die ambtshalve of op verzoek worden uitgereikt: € 2,00;

e) op de afgifte van trouwboekjes :

€ 15,00 voor een boekje;

f) op de afgifte van slachtbewijzen: € 2,50;

g) op de afgifte van kopies van allerlei aard (zonder dat deze gewettigd worden):

- € 0,05 voor A4 formaat

- € 0,10 voor A3 formaat

h) voor

- de afgifte van:

- een uittreksel vergunningenregister: € 25,00;

- een uittreksel plannenregister: € 25,00;

- stedenbouwkundige inlichtingen nodig voor de verkoop van een goed: € 50,00 per perceel;

- de aanvraag van een

- stedenbouwkundige vergunning voor de bouw van

- één woning of andere: € 25,00;

- meerdere woningen of appartement: € 25,00 per wooneenheid;

- verkavelingsvergunning: € 25,00 per kavel;

- vergunning voor een verkavelingswijziging: € 25,00 per wijzigingsdossier.

i) op de afgifte van een adres aan bevoegde instanties; € 5,00 per adres;

j) op de terugbetaling van de portkosten:

de portkosten voor het verzenden op aanvraag van allerlei getuigschriften, uittreksels, afschriften, legalisaties, vergunningen enz. worden aangerekend.

Art. 4. Zijn van de belasting vrijgesteld:

a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

b) de stukken die aan behoeftige personen worden afgegeven; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

c) de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;

d) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;

e) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de N.M.B.S., de N.M.V.B., de openbare autobusdiensten;

f) alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;

g) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut.

h) het legaliseren van handtekeningen voor de georganiseerde reizen naar het buitenland voor minderjarige kinderen waarbij de toelating van de ouders of grootouders nodig is en de handtekeningen dienen gelegaliseerd te worden door de gemeente.

Art. 5. Bij de aanvraag zal een bedrag gelijk aan de belasting, vermeerderd met de eventuele verzendingskosten, in consignatie worden gegeven bij de gemeenteontvanger of bij zijn afgevaardigde indien het stuk niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.

Art. 6. De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een kwitantie.

Art. 7. De belasting wordt, in geval de contante inning niet kan worden uitgevoerd, ingekohierd en is dan onmiddellijk eisbaar.
Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het College van Burgemeester en Schepenen.

Art. 8. De belasting wordt ingevorderd overeenkomstig de wet betreffende de invordering en de geschillen ter zake van plaatselijke heffingen.

Art. 9. Het door het College van Burgemeester en Schepenen uitvoerbaar verklaarde kohier wordt tegen ontvangstbewijs aan de gemeenteontvanger overgezonden. De gemeenteontvanger verzendt onverwijld de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen.

Art. 10. Het kohier bevat volgende inlichtingen:

1. de naam van de gemeente;

2. de naam, voornamen of maatschappelijke benaming en het adres van de belastingplichtige;

3. de datum van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd;

4. de benaming van de grondslag, het tarief, de berekening en het bedrag van de belasting, evenals het dienstjaar waarop zij betrekking heeft;

5. het nummer van het artikel;

6. de datum van uitvoerbaarverklaring;

7. de verzendingsdatum;

8. de uiterste betalingsdatum;

9. de termijn waarbinnen de belastingplichtige bezwaar kan indienen, de benaming en het adres van de instantie die bevoegd is om deze te ontvangen.

Art. 11. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
De betaling kan alleen gebeuren door storting of overschrijving op rekening van het gemeentebestuur met verplichte vermelding van de gestructureerde mededeling op de betaalstrook gehecht aan het aanslagbiljet. De betalingen zonder gestructureerde mededeling worden terugbetaald.

Art. 12. De belastingplichtige kan bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Het bezwaarschrift:

- moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk (per post of door overhandiging tegen ontvangstbewijs) ingediend worden binnen een termijn van 3 maanden vanaf de contante inning van de belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen, Dorpsstraat 7, 3450 Geetbets;

- wordt gedagtekend door de bezwaarindiener of zijn (haar) vertegenwoordiger;

- vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige;

- vermeldt het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van feiten en middelen.

Art. 13. In geval van bezwaar bericht het College van Burgemeester en Schepenen schriftelijk ontvangst aan de bezwaarindiener of aan zijn (haar) vertegenwoordiger binnen een termijn van acht dagen na de verzending of indiening van het bezwaarschrift.
Het College van Burgemeester en Schepenen betekent aan de bezwaarindiener of aan zijn (haar) vertegenwoordiger bij ter post aangetekende brief de datum van de hoorzitting tijdens welke het bezwaarschrift onderzocht zal worden, evenals de dagen en uren waarop het dossier geraadpleegd zal worden. Deze betekening gebeurt minstens 15 werkdagen voor de dag van de hoorzitting.
De bezwaarindiener die wenst gehoord te worden of één of meerdere getuigen wenst voor te brengen, brengt het College van Burgemeester en Schepenen hiervan op de hoogte ten minste vijf werkdagen voor de hoorzitting.
Het College van Burgemeester en Schepenen betekent haar beslissing per aangetekende brief aan de bezwaarindiener en in voorkomend geval aan zijn (haar) vertegenwoordiger.

Art. 14. Tegen de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen kan de bezwaarindiener beroep instellen bij de rechtbank van eerste aanleg van Leuven.